Sunday, March 1, 2009

Interfaith Dialogue (The Conception of God)


Assalamualaikum W.B.T, rasanya sudah lama saya tak berkesempatan untuk membuat catatan dalam blog Munada Crew ni..Bukan pe, kadang2 takder mood nak tulis memandangkan sekarang sibuk untuk menamatkan pengajian akhir di kolej ni. Baru2 ni,saya berkesempatan untuk mengikuti satu dialog di UIAM kuantan. Program ini diberi nama Interfaith Dialogue (The Conception of God), dialog antara agama ini menghimpunkan pendakwah2 dari 4 agama terbesar di Malaysia.

Speakers: 1) Mr Shah Kirit Kalkulal Govindji
(Islamic Information Service)
2) Reverend Eugene Benedict
( St Thomas Church)
3) Mr Michael Kok
(Sokka Gakai Malaysia)
4) Mr Rajagopal
( Hindu Sangam)

Dialog ini merupakan pertama kali diadakan di Pahang selepas yg pertama kali berjaya dianjurkan oleh IRK(Islamic Revealing Knowledge) di UIAM Gombak. Saya amat kagum dengan keupayaan VT(Volenteer Team) yg wujud di Uiam utk menjayakan prog. spt ini yang pada hemat sy amat sukar dilaksanakan..Apatah lagi ia membabitkan isu agama, tentunya terlalu sensitif.

Namun, keadaan dialog berlaku dalam keadaan yg cukup harmony. Sebelum sesi bermula, ditayangkan video mengenai kesan yg berlaku jika ada permusuhan..Dan sy kira, ini merupakan satu strategy berbentuk phsycology supaya semua hadirin dapat mengawal diri n perasaan.

Dialog ini menggunakan bahasa Inggeris sebagai pengantara, amat menarik juga sy dapat juga memahami apakah konsep ketuhanan yg difahami oleh agama lain selain dari islam. Hindu sebagai contoh, pendakwahnya berkata "We believe that God is only one", tapi sy sendiri keliru bila ada beberapa ketika dia cakap "All of the things are God", td cakap tuhan satu,pastu cakap semua benda itu tuhan..Hakikatnya,mereka sendiri tidak memahami agama mereka,didalam kitab hindu sendiri (Kitab Veda) turut menerangkan bahawa Tuhan itu satu,dia tidak dilahirkan dan tidak juga melahirkan, dan tiada stara denganyye..Ini lah yang dibongkarkan oleh Mr Shahkirit (anak didik kepada Dr Zakir Naik)..Sami itu "pening" la..cakap putar belit..Kalau r semua hidupan tu tuhan,maknanya kalau kamu lempang saya maknanya kamu lempang tuhan..hehe..

Paderi pulak bila bercakap tak habis2 dengan "That's a mystery and about experiences", lawak betoi bila xbnyk soalan yg diajukan kpdnya hanya itu jawapannya..Agak mengejutkan sy,(mgkin kerana kurang pengkajian), bila dibcanya Kitab Bibble disebut bahawa "Allah berfirman", mereka percaya Allah tapi Jesus pun dikatanya tuhan gak,jawapannya scara umum berkata Actually,he is only one but at the two nature"..Pening bila dia cakap "we cannot devine him",,namun satu mende yg best sy dapat ialah psl nama prophet, Isaac (Ishak),Abraham (Ibrahim), David (Daud), Yeesa xtaula ape..macam best je kalau letak nama "Daniel Isaac"..hehe..

Seterusnya, agama Buddha plak..Pendakwah buddha ni plak mcam orang motivasi, xhabis2 cth aje berkaitan bisness..Ni pun 'pening' gak, dia cakap "Buddha is not a religion, it's about philosophy,but it's also not a philosoph, it's a religion" bapak mengarut! hehe..tp, kita xleh ar menyentuh sensitiviti mereka..Very dangerous! Lagi satu yg menarik,dia kata kita ni ada 10 worlds kehidupan..yang terakhir ialah di Buddhahood (tempat paling bahagia r kononnya)..Baik aku duk Greenwood,bahagia gak..KAKAKAKA.

Pembentangan Mr.Shahkirit berkaitan konsep tuhan dalam Islam amat mengkagumkan,dengan contoh2 yg logik dan bernas di harap dapat membuka hati para2 kuffar yang hadir..Gaya bak tokoh korporat betul2 menggamit para pendengar..Stylenya lebih kurang mcam tok gurunya iaitu Dr Zakir Naik dan juga Syeikh Ahmad Deedat. Pengasas Islamic Saba' Media (SABA' Islamic) juga merupakan pengarah di IIS (Islamic Information Service)..

Saya harap dengan perkongsian pengalaman ini mampu memberi motivasi kepada pembaca untuk menganjurkan Program2 Dialog seperti ini..Wallahualam.

No comments: