Sunday, March 8, 2009

Fitnah! Fitnah! Fitnah!


Salam bertemu, alhamdulillah..bersempena dengan sambutan Maulidurrasul ini, marilah bersama2 kita mengenang kembali sirah2 dan perjuangan Nabi Muhammad serta memperingatinya dengan mengamalkan segala sunnahnya dalam kehidupan seharian kita. Inilah sikap yg sepatutnya ada bagi mereka yg benar2 ingin menunjukkan rasa kecintaan kepada junjungan besar kita.

Di kesempatan itu juga, saya terus mengambil peluang satu hari bercuti untuk pulang ke rumah di Gombak untuk menjenguk kedua ibubapa sy. Amat jarang sekali sy pulang dek kerana keterbatasan waktu. Namun, itu bukanlah factor utama! Selesai sahaja sesi kulliah yg berakhir kira2 jam 10 malam,sy terus bergegas mengemas barang2. Teppat jam 10.45 malam,sy menghidupkan enjin kereta Wira yg bernombor plat WHQ 6718 dan terus memulakan perjalanan kuantan-kL melalui Highway dengan harapan agar sy tidak terlalu lewat untuk sampai ke rumah. Dengan izin Allah..Maka sy akhirnya selamat sampai kira2 pukul 2 pagi. Amat meletihkan…



Kali ini,saya memilih satu tajuk yg saya sendiri rasa sudah ’muak’ mendengarnya iaitu Budaya Fitnah..Mungkin kita sedar dan mungkin tidak bahawa perpecahan yang berlaku ke atas umat islam umumnya dan bangsa Melayu khususnya adalah kerana Fitnah dan tamakkan kuasa! Kalau disingkap sejarah Islam, terjadinya peperangan di antara Saidina Muawwiyah dan Saidina Ali juga kerana wujudnya orang yg menfitnah. Kalau dilihat pada keadaan politik Malaysia sekarang ini, amat menjijikkan! (Sehingga kadang2 sy amat menyampah dengan golongan2 ini tidak kira la parti Kerajaan mahupun Pembangkang) Lebih kurang jer......Ini hanya lah luahan emosi saya.

Saya melihat senario ini sudah menjadi semakin teruk!Wujudnya pihak yg suka ”membuat2 cerita” dan ”menafikan cerita”..Kedua2 perbuatan inilah yg dinamakan fitnah! Apakah mereka ini khususnya muslim tidak mahu membaca Al-Quran?atau kalau membaca pun, tidak mengambil tahu maknanya?! Di dalam Al Qur’an surat Al Baqoroh (2) ayat 191 tercantum kalimat “Wal fitnatu asyaddu minal qotli….” yang artinya “Dan fitnah itu lebih sangat (dosanya) daripada pembunuhan..”. Imam Ibnu Katsir menjelaskan, bahwa Imam Abul ‘Aliyah, Mujahid, Said bin Jubair, Ikrimah, Al Hasan, Qotadah, Ad Dhohak, dan Rabi’ ibn Anas mengartikan “Fitnah” ini dengan makna “Syirik”. Jadi Syirik itu lebih besar dosanya daripada pembunuhan.

Itulah realitinya keadaan politik di Malaysia sekarang ini, golongan inilah yg dikatakan taksub (dalam masa sama mereka cakap orang lain taksub!) Apa faedahnya taksub pada sesuatu yg tidak menjamin keuntungan kepada kamu? Taksub kerana emosi! Amat ”jumud” mereka yg berfikiran begini. Menyokong semata2 untuk memenuhi kepuasan diri tanpa melihat pada sumber Al-Qur’an dan Al-Hadis.




EMM...itu hal politik, mana2 mereka yg memperjuangkan untuk kembali kepada ajaran Islam..itu kita sokong,namun janganlah bersikap terlalu taksub dan ekstrem hingga lupa mana yg baik dan buruk..”Jangan hanya menang bersorak,tapi kampung tergadai!”




TETAPI,adalah sesuatu amat menyakitkan hati ialah apabila dalam hal agama pun ada FITNAH! Inilah suatu budaya yg sudah mula merebak dengan cukup cepat dan kalau tidak di atasi,nantikanlah kebinasaanya! Kalau fitnah bab peribadi,itu mungkin masih biasa. Namun,yang dikesalkan ialah memfitnah ilmu2 islam, cthnya bab Aqidah seperti memfitnah bahawa mereka yg beraqidah Ahli Sunnah Waljamaah yg dipelopori oleh Al-Ashaari dan Mathuridi dikatakan terkeluar dari ajaran Islam! Subhanallah! Berhati2 dengan kenyataan ini, dikhuatiri bahawa anda mengkafirkan semua umat islam dan para2 ulama yg beraqidah benar ini.....Apakah kita mahu mengatakan bahawa Imam Ibn hajar asqalani sebagai terkeluar dari Islam?Imam Nawawi?Imam Ghazali? Dan semua ulama2 ASWJ yg lain? dan mereka ini lah yg mengakui bahawa apabila disebut Ahli sunnah waljamaah ialah merujuk kepada imam Abu Hassan Al-Ashaari dan Mathuridi.

Dan sekarang berbagai2 lagi fitnah yg timbul dan ditujukan kepada umat islam..Dituduhnya dengan belbagai2 gelaran (tidak perlu dinyatakan)..Apabila kita menceritakan perihal kebenaran, mereka tidak mahu mengakuinya..Malah mengatakan bahawa itu suatu Fitnah! (sekiranya ia terbukti benar,dan kita menafikannya..ketahuilah bahawa kita sebenarnya telah membuat fitnah kepada perkara tersebut).Hakikatnya hanya Allah yg tahu apa yg ada dalam hati hamba2 nya.

p/s:Gambar di atas adalah salah satu ajaran sesat di Indonesia.



Ini boleh kita dengar dari cerita pihak2 yg membasmi ajaran2 sesat di Malaysia..Seperti Ajaran Kahar di Ulu Langat sebagai contoh, apabila pihak berkuasa berjumpa dia dan pengikutnya untuk menceritakan ajaran Islam yg sebenar, mereka beriya-iya menafikan kebenaran tersebut! Dikatanya kita pulak yg pemfitnah?! Kita pula yang sesat?! Kita pula yg taksub?! Walaupun kebenaran terbentang di hadapan, bila ada rasa ego,sombong dan merasa bahawa dirinya dalam kebenaran walaupun dibawakan kebenaran kepadanya,ketahuilah bahawa orang seperti ini dalam BAHAYA! Bahkan dikhuatiri mati dalam su’ul khatimah..



“Sesiapa yang mahu memohon perlindungan, hendaklah dia memohon perlindungan dengan ALLAH Taala daripada fitnah yang menyesatkan.” (Riwayat Abdullah bin Mas’ud)



Tuntutlah ilmu dengan hati yg terbuka, berlapang dada..sekiranya sikap ini tidak ada,Sampai kiamat pun mcm tu jugak la... Janganla mencemuh dan mengkritik amalan seseorang selagi mana ia hanyalah perkara furu’. Jangan dituduh seseorang (hatta dalam hati sekalipun) dengan mengatakan bahawa dia syiah,mu’tazilah,khawarij selagi mana tidak melihat,mendengar daripada mulut@perbuatan@aqidah org itu sendiri. (jangan hanya dengar dari orang lain,lalu diterima bulat2!) Ini sikap yg tidak adil sekranya hanya melihat pada satu pendapat sahaja..Kalau pendapat ulama itu bersifat ijma’, ambillah ia..Usahlah ambil pendapat2 yg syaz dan bersifat bertentangan dengan ijma’..Bukankah ijma’ ulama itu lebih diyakini berbanding pendapat seorang ulama sahaja? (Tanpa niat saya menjatuhkan sedikit pun taraf ulama tersebut,tetap perlu dihormati)




Bertanyalah pada orang yg diiktiraf keilmuan dan kealimannya,(tidak bermaksud saya) bukan pada rupa dan pakaiannya..Lihat lah pada perbuatan,amalan dan akhlaknya. Jangan hanya cakap tapi tak serupa bikin..Jauhilah golongan seperti ini yg bukan sahaja sesat bahkan menyesatkan orang lain.



''Sesungguhnya mengada-adakan kebohongan hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah dan mereka itulah orang-orang pendusta.'' (Al-Nahl: 105).



'Tidak akan masuk surga orang yang menghambur-hamburkan fitnah (suka mengadu domba).'' (HR Abu Dawud dan At-Thurmudzi).




Nasihat saya pada mereka yg difitnah:

Orang yg beriman tidak akan melenting bila difitnah kerana mereka dapat mengenal yg hak dan yg batin. Bahkan kita hendaklah berdoa supaya mrk menemui kebenaran dan sekiranya di ajak berbincang..itulah jalan terbaik..Pada saya,bila ada Orang yg meng’anjing’ pada kita xperlu kita men’anjing’ padanya..biarkan aje!kalau dibalas sama saja macam Anjing. Jadi,bersabar sahaja. Walaupun satu billion orang membenci anda, tidak memberi sebarang kerugian pun pada anda kerna KEREDHAAN ALLAH yg kita cari..

p/s : Ulasan ini hanya atas dasar rasa kekecewaan yg berlaku ke atas umat islam pada masa sekarang.


No comments: