Saturday, March 20, 2010

Sejarah Penubuhan Munada (Part Two')

Walaupun tumpuan kami kini lebih kepada bidang suara, tetapi sbhgn anggota Munada sebenarnya hanya bermula sebagai pemain percussion & alat muzik sebelum beralih selaku penyanyi utama. Di antara anggota Munada yg bermula sebagai percussionist ialah Azizan (Shaker,Tamborine,Chyme & Tip Top), Akim (Congga & Bonggo), Syahir (Yankee Bass) manakala Hafizi,Lokman dan Fhakarie pula bermula sebagai penyanyi latar.

Kami mula belajar suara harmoni secara serius ketika di tingkatan 3 di bawah bimbingan kumpulan Fikrah. Bermula dengan ujibakat dan seterusnya kami berlima berjaya dibentuk di bawah satu kumpulan. Biarpun pada mulanya, kami tidak mempunyai asas dalam teknik pengawalan vokal, namun alhamdulillah, terdapat peningkatan2 yg dapat kami lakukan. Latihan yg diberikan pada mulanya amat memboringkan dan membosankan..masakan tidak, belajar Do Re Mi saja sudah makan masa hampir sebulan!

Ketika di tingkatan 3, kumpulan nasyid senior kami juga amat berbakat dalam suara harmoni dan mereka berjaya membawa sekolah ke peringkat negeri yg berlangsung di Cameron Highlands dan berjaya menduduki tangga kedua dengan perbezaan 0.5 markah dengan sang juara..(ada kontroversi..hu2). Berbekal kesungguhan dan minat, kami sering mendengar latihan suara mereka dan minta tunjuk ajar. Kemudian, kami aplikasikan apa yg kami belajar tidak kira di mana saja, samada di bawah tangga, di dewan makan, mahupun jamban! semuanya menjadi tempat latihan kami,,

Lagu pertama yg kami terima sebagai lagu utama Munada berjudul 'Bangkitlah Pemuda Pemudi Islam", lagu ini sedap tetapi masih tak boleh tanding dengan kehebatan lagu "Akhlak Nubuwah Pancaran Al-Quran" yg diberi kepada senior kami.. Ini kerana, lagu tersebut agak popular di kalangan SMA2 di Pahang dan lagu tersebut sering diciplak oleh sekolah2 yg tak bertanggungjawab lalu dipertandingkan dan paling tak malu, mengaku itu lagu mereka..huhu

Selain belajar, adakalanya kami dijemput oleh kumpulan Fikrah selaku pengiring Muzik ketika mereka membuat show di merata tempat. Dari situlah kami mendapatkan pengalaman bagaimana cara untuk mengawal audio,Amplifier jika ingin membuat sesuatu persembahan. Ini kerana, kaedahnya berbeza sekiranya persembahan diadakan samada tempat terbuka atau tertutup.

Nantikan kisah seterusnya berkaitan sejarah penubuhan Munada..bersambung..

No comments: