Friday, July 10, 2009

Pandangan semasa industri nasyid Malaysia.


salah satu usaha yang baik bagi mencungkil bakat kump.nasyid underground di Malaysia

Assalamualaikum, sudah sekian lama rasanya blog ini tidak 'disentuh' oleh saya. Hasrat di hati untuk memindahkan pengurusan blog ini kepada Azizan Munada tampak sedikit bercelaru kerana menghadapi beberapa masalah teknikal. Bagaimanapun,saya ingin mengucapkan terima kasih kepada para pembaca dan rakan yang tidak jemu-jemu 'berkunjung' ke blog ini walaupun sudah lama tidak di 'update'.

Baiklah, kali ini saya cuba untuk mengunjurkan beberapa pandangan semasa tentang industri nasyid tanah air. Sejak kebelakangan ini, saya melihat bahawa pencapaian industri nasyid agak 'merosot' dan ketinggalan. Kemunculan artis-artis baru nasyid sekarang ini dilihat seperti tidak memberi sebarang kesan positif kepada perkembangan industri nasyid di Malaysia. Manakan tidak, hampir-hampir 80% kumpulan-kumpulan nasyid baru yang muncul dengan album tidak kita kenali! Dan mungkin tidak tahu langsung!

Radio IKIM mungkin dilihat sebagai medium UTAMA mereka memperkenalkan kumpulan masing-masing. Kita tidak boleh menafikan sumbangan IKIM dalam memartabatkan nasyid di Malaysia namun kumpulan2 baru tersebut perlulah mengambil inisiatif lain bagi memperkenalkan kumpulan mereka seperti mewujudkan blog,laman web kumpulan, dan sebagainya yang difikirkan bersesuaian.

Kita mungkin boleh menuding jari kepada media massa yang sering 'menganak tirikan' kumpulan-kumpulan nasyid, tetapi saya lebih berkenan untuk menuding jari kepada kumpulan tersebut. Ini kerana amat Banyak kumpulan nasyid baru tidak mempunyai ''sesuatu yang istimewa untuk diketengahkan''. Jadi, bagi media..mengeluarkan sesuatu berita tentang sesuatu yang 'kurang bernilai' merupakan satu kerugian pada mereka.

Nasihat saya, kepada artis2 nasyid baru..Anda perlu memikirkan sesuatu di 'luar kotak' supaya kumpulan anda ada value yg tersendiri. Usah bicara tentang Raihan,Hijjaz, Rabbani, Brothers, Mirwana, In-team, (dan ada lagi beberapa kump. nasyid lain yg tidak disebutkan) yang berjaya menaikkan reputasi mereka bukan kerana menjadi perhatian media sebaliknya 'keazaman serta kegigihan dalam memartabatkan industri nasyid tanah air'.. Kalau kumpulan anda nasyid untuk glamour, jangan haraplah untuk berjaya!

Akhir kata, kepada kumpulan nasyid yang ikhlas berdakwah melalui medium ini, saya mendoakan agar kumpulan anda berjaya ke peringkat yang lebih tinggi. Semoga mendapat ganjaran di akhirat kelak. Minta maaf jika pandangan saya ini agak 'emosional dan membias', tetapi sebelum menuduh saya seperti itu, lebih baik anda melihatnya dari sudut positif. Sekian....

No comments: